Tessa - Tinybot | Sociaal Robotje (voor cliënten van zorginstellingen en gemeenten) 5 6
Tessa - Tinybot | Sociaal Robotje (voor cliënten van zorginstellingen en gemeenten)
Reviews | Review toevoegen

Sociaal robotje dat structuur brengt in het dagelijks leven van je ouder, je partner, je vriend(in) of jezelf. Ze geeft gesproken suggesties en herinneringen voor activiteiten en dagelijkse routines.

Vraag vrijblijvend een offerte aan

 

Op verlanglijst
 

| Meer

Waarom en voor wie

Tessa is een klein sociaal robotje dat structuur brengt in het dagelijks leven van bijvoorbeeld je ouder, je partner, je vriend(in) of jezelf. Ze geeft gesproken suggesties en herinneringen voor activiteiten en dagelijkse routines. 

Tessa kan eenvoudig worden ingesteld via een webapp door jezelf, maar ook door mantelzorgers, je familieleden en zorgprofessionals. Je kunt via de app bijvoorbeeld een vraag of herinnering inplannen, die Tessa vervolgens op het geplande tijdstip met haar eigen stem uitspreekt. Ook kan Tessa de sfeer in huis verbeteren door voor te stellen om de favoriete muziek van je naaste op te zetten.

Tessa geeft mantelzorgers, familie en zorgprofessionals de mogelijkheid om te helpen wanneer er even niemand in huis aanwezig kan zijn.
Lees onder deze video met ervaringsverhalen meer over hoe Tessa ondersteunt en wat de kosten zijn. 

Ervarinsverhalen van mensen met dementie

 

Hoe Tessa ondersteunt bij de dagelijkse structuur

Tessa voor mensen met (beginnende) dementie:
  • Brengt structuur aan in de dag met hulp van gesproken berichtjes
  • Tessa voorkomt onaangename momenten zoals het vergeten van een afspraak of bezoek
  • Geeft een verhoogd gevoel van zelfregie en bevordert zelfredzaamheid
  • Minder belastend voor de mantelzorger(s) en zorgverleners
  • Tessa is een vertrouwde stem in huis
Tessa voor de mantelzorger:
  • Als mantelzorger wordt je ontlast omdat je naaste zelf taken kan uitvoeren
  • De dagelijkse afspraken staan in de agenda en worden op tijd uitgesproken
  • Als mantelzorger ben je minder tijd kwijt aan de verzorging van je naaste en dit geeft meer tijd en ruimte voor écht contact
  • Meer betrokkenheid van familie en vrienden
Tessa voor de zorgverlener:
  • Tessa activeert cliënten
  • Tessa geeft de cliënt meer eigen regie
  • Tessa ontlast zorgverleners omdat de cliënt zelf taken uitvoert wat resulteert in een lagere werkdruk
  • Ruimte voor nog betere persoonlijke zorg
Functionaliteiten van Tessa:
  • Spraak: Tessa spreekt alle berichtjes uit met een vriendelijke stem
  • Spraakherkenning: Tessa leert steeds beter de stem en spraak te herkennen van de gebruiker
  • Muziek: Tessa kan persoonlijke muziek afspelen op ingeplande momenten

Hoe werkt Tessa?

1. Tessa is verbonden met het internet
  • Tessa staat op een centrale plek in het huis van de bewoner.
  • Zij moet eerst verbinding maken met het internet via het lokale WiFi netwerk.
  • Nadat ze verbinding heeft gelegd, is zij klaar voor gebruik. Nu kan ze taken en herinneringen uitspreken die worden doorgestuurd via een web-app.
2. Via een web-app kan je Tessa instellen
  • Je kunt als familielid, mantelzorger of zorgverlener met iedere smartphone, tablet of laptop met internet in de web-app komen.
  • Net zo eenvoudig als een agenda, schrijf je een berichtje en selecteer je het tijdstip wanneer Tessa het moet melden.
  • Je kunt een berichtje inplannen op elk moment, vanaf elke locatie, wanneer het jou uitkomt.
3. Tessa spreekt de berichtjes uit op de ingestelde tijden
  • Tessa haalt steeds het laatste dagprogamma op via het internet. Wanneer het tijd is, zal ze het berichtje uitspreken.
  • Ze speelt altijd eerst een deuntje vooraf om de aandacht te trekken, vervolgens het tijdstip, en daarna volgt het berichtje.

Wat kost Tessa?

Voor zorgorganisaties en gemeenten is Tessa verkrijgbaar in twee abonnementen: een jaarabonnement en een 3-jarig abonnement.

  vraag vrijblijvend offerte of kennismakingsbezoek aan  
 
  • Bij het jaarabonnement
    • betaal je € 1,- per dag voor de software en de app plus een bijdrage voor Tinybot Tessa van € 275,-.
    • 2 jaar garantie op Tessa, 1 jaar helpdesk ondersteuning 1 jaar software updates, 1 jaar gebruik van app
    • Totaalprijs: € 640, - exclusief btw.
       
  • Bij het 3-jarig abonnement
    • betaal je alleen € 1,- per dag voor de software en de app en is Tinybot Tessa gratis.
    • 3 jaar garantie op Tessa, 3 jaar helpdesk ondersteuning 3 jaar software updates, 3 jaar gebruik van de app
    • totaalprijs € 1.095,- exclusief btw.
* Nadat de contracttermijn afgelopen is, kan het abonnement maandelijks opgezegd worden.

Let op: voor iedere Tessa moet een apart abonnement worden afgesloten.

Review toevoegen

Deze review wordt niet direct geplaatst omdat deze eerst moet worden goedgekeurd door een beheerder. Wanneer deze review goedgekeurd is zal hij verschijnen op deze pagina.

Wendie van der Veer (Driestroom) -

Mooi product, wij werken ermee binnen een locatie van Driestroom. Gebruikers zijn er zeer enthousiast over.

De meerwaarde zit hem vooral in het niet afhankelijk zijn van de begeleider. Samen met je maatje Tessa de dag structuur volgen. De reminder functie is prettig want ze hebben geen begeleider die voortdurend aan de deur staat. Voor cliënten die wat meer nabijheid vragen is het een goede voor aankondiging wat overgangen makkelijker maakt en meer voorspelbaar. We werken met VB / LVB cliënten met autisme.

Joëlle van der Pol -

Tessa is een robot in de vorm van een bloempot, gecreëerd door het bedrijf Tinybots', vertelt ze. 'Ze kan praten en bijvoorbeeld muziek afspelen. Tessa staat thuis bij een aantal mensen met beginnende dementie, om hen te herinneren aan bepaalde activiteiten.'Joëlle: ‘Tessa zegt bijvoorbeeld: Pim is vandaag jarig, bel hem even op. Of: De chauffeur van de dagbesteding komt zo, kleed je even aan. Een aantal mensen heeft daar heel veel baat bij. Zij kunnen langer zelfstandig wonen en tegelijkertijd contact houden met mensen uit hun vertrouwde omgeving.’ Lachend: ‘En er zijn ook mensen die na 3 dagen roepen: haal dat ding weg! Die reactie zien we vaak bij mensen in een minder gevorderd stadium van dementie. Zij hebben er (nog) niet veel profijt van.’

‘Er was soms angst en twijfel’, zegt Joëlle. ‘Gaat Tessa dan persoonlijk contact vervangen?’ Die angst bleek puur bij de zorgverleners te zitten. Deelnemers hebben daar geen last van. Ze legt uit: ‘Integendeel. Als je dochter belt en zegt dat je je moet aankleden, voelt dat betuttelend. Als Tessa het zegt, geeft dat juist een gevoel van eigen regie.

Isabel de Vries (Regiebegeleider) -

Regiebegeleider Isabel de Vries (locatie Plaggeweg): ‘Bij een kenniscirkelbijeenkomst waar Tinybots een presentatie gaf over Tessa, heb ik contact gezocht met Linda van den Bedem van Siza’s afdeling business development. Na enige voorbereidingstijd, waarin we onder andere de huidige situatie van cliënt Ron in kaart hebben gebracht, zijn we vorige week gestart met Tinybot Tessa. Zowel Ron die gebruik maakt van Tessa als wij als team zijn super trots op de nieuwe aanwinst! Tessa ondersteunt Ron bij het aanbrengen van structuur in zijn dag. Ze staat in zijn woning en spreekt herinneringen uit zoals een herinnering om naar de tandarts te gaan of om te gaan slapen. Het invoeren van de reminders kan op afstand via de laptop of smartphone en de berichten kunnen indien gewenst dagelijks worden herhaald. Welke herinnering Tessa geeft, bepalen Ron en ik samen. We voeren dan gezamenlijk de berichten in.’ Inmiddels heeft Ron Tessa een nieuwe naam gegeven en begint hijzelf aan geplande taken als de sociale robot hem eraan herinnert.

Naast Ron nemen ook drie bewoners van de Arnhemsestraatweg deel aan de pilot. Daar helpt Tessa de bewoners -die allen een vorm van autisme hebben- ook bij het aanbrengen van structuur. Deze drie bewoners hebben zelf ‘hun Tessa’ ingesteld. Eerste resultaten geven aan dat het hen goed helpt om hun dag te structureren. Een van de bewoners is erg blij met Tessa omdat Tessa ervoor zorgt dat hij op tijd op zijn werk komt en dat hij elke avond eraan wordt herinnerd dat hij moet gaan koken. Een ander heeft alle stappen die hij moet doen van opstaan tot de deur uit gaan in zijn Tessa gezet, waardoor het hem nu beter lukt om al zijn taken te doen en op tijd op zijn werk te komen. Tessa helpt de derde cliënt goed voor zijn dieren te zorgen. Andere bewoners zien Tessa ook op zijn appartement, waardoor zij ook graag de sociale robot willen testen.

Mevrouw van Santvoord -

Mijn man heeft al een tijd dementie en Tessa helpt hem af en toe zelf een lekker kopje koffie zetten. Tessa staat bij ons op de eettafel zodat we haar goed kunnen zien. Mijn man zit vaak aan tafel, dus hij heeft zijn Tessa altijd vlakbij.

Ook helpt Tessa hem te herinneren dat hij 's avonds nuchter moet blijven voor de insuline. Ik laat Tessa dan mijn man vertellen dat hij even niets moet eten en drinken omdat hij zo zijn insuline moet spuiten. Zo zorgen we er samen voor dat hij op de juiste tijd zijn insuline neemt.

Ook helpt Tessa als ik even bij een vriendin zit of boodschappen aan het doen ben zodat mijn man ook zonder mij toch een lekker kopje koffie kan drinken.

Sanne van der Weegen (Vilans) -

Denktankmedewerker Naïm heeft 2 weken lang Tessa uitgeprobeerd, een sociale robot. De robot ondersteunt de zelfredzaamheid van mensen en brengt structuur aan in het dagelijks leven. Tessa werkt als een geheugensteuntje en activeert mensen met reminders. Naïm heeft niet aangeboren hersenletsel waardoor zijn kortetermijngeheugen ernstig is aangedaan. Hij was benieuwd of Tessa hem kon ondersteunen in zijn dagelijkse bezigheden: iedere dag 40 minuten op de loopband lopen ter revalidatie. Naïm heeft echter geen besef van tijd en denkt na 4 minuten dat hij er al 40 heeft gelopen. Correcties van zijn moeder helpen niet, Naïm wordt dan boos, hij wil het zelf kunnen. Hij heeft Tessa ingezet om hem tijdens het lopen te stimuleren en door te geven hoe lang hij al bezig is.

Al meteen heeft Naïm goede resultaten behaald. Voor het eerst in 6 maanden heeft hij de hele week dagelijks 40 minuten gelopen. Naast het lopen op de loopband heeft Tessa hem geholpen om zelfstandig een maaltijd voor zijn familie te koken. Een mooie overwinning!

Mevrouw Jacobs-Daems, dochter -

Pap is bijna 91 jaar en is het afgelopen jaar hard achteruitgegaan. Wij merkten dit aan het feit dat hij de hele dag maar in zijn stoel bleef zitten, en geen enkel initiatief meer nam. Het meest zorgwekkende aan deze situatie was dat hij ook niet meer goed voor zichzelf zorgde: hij at en dronk te weinig en verzwakte daardoor zienderogen, met als gevolg dat hij af begon te vallen en regelmatig viel. Ook mentaal zagen wij een achteruitgang, pap vlakte steeds meer af, het kon hem allemaal niet meer zo schelen.

Sinds de komst van zijn Tessa is er weer structuur in zijn leven gekomen, hij wordt gestimuleerd om uit zijn stoel te komen om: de krant te halen, een kopje koffie te zetten, te lunchen, de post te halen, een glas water te pakken enz. Verder wordt hij door Tessa gestimuleerd om in zijn stoel van houding te veranderen (om decubitus te voorkomen), en wordt hij eraan herinnerd wanneer er iemand bij hem langs komt. Per dag zijn er wel zo’n 15 momenten waarop Tessa hem ergens aan helpt herinneren, hierdoor blijft hij ook beter het besef van tijd houden.

Pap is blij met zijn Tessa, zij houdt hem actief.

Geen reviews gevonden.

Meer reviews