Ervaringsverhalen van mensen met dementie
Waarom en voor wie
Tessa is een sociaal robotje dat mensen met dementie ondersteunt met gesproken berichten en herinneringen zodat de gebruiker, ondanks een beperking, meer zelf kan. Mensen met dementie hebben baat bij ondersteuning in de dagstructuur o.a. bij eten, drinken, medicatie en persoonlijke verzorging. Mantelzorgers en zorgprofessionals spelen een belangrijke rol in deze ondersteuning. Tessa is daar behulpzaam bij.
Tessa wordt alleen ingezet via zorgaanbieders. Werkt je (thuis)zorgaanbieder nog niet met Tessa, neem hier vrijblijvend contact op over de mogelijkheden.
neem vrijblijvend contact op over de mogelijkheden
Wat kan Tessa voor u betekenen?
Meer dan 100 zorgorganisaties zetten meer dan 2000 Tessa’s in bij gebruikers, en er is veel onderzoek gedaan waarbij is aangetoond:
- Tessa maakt de cliënt zelfstandiger: bij meer dan 80% van de inzetten wordt de doelstelling van de inzet gehaald (bij juiste cliënt selectie).
- De cliënt ervaart het als positief: Tessa wordt gezien als maatje en de cliënt ervaart meer zelfregie en zelfstandigheid.
- Ontlast de zorgverlener en mantelzorger: doordat ze zorg op afstand kunnen bieden, er is minder weerstand doordat zorgmomenten worden aangekondigd en minder onverwachte belletjes doordat de cliënt meer structuur heeft zodat er minder werkdruk is, en fijner echt contact met de client.
- Zorgt ervoor dat de zorg toegankelijk blijft: de inzet van Tessa bespaart 60 tot 120 minuten per week aan zorg(momenten), gezien het grote tekort aan zorgverleners kunnen zo meer cliënten zorg krijgen.
Er is onderzoek gedaan door verschillende zorgaanbieders en VGZ verzekering heeft Tessa ook een ‘good practice’ gemaakt.
Bij wie kan Tessa helpen? Download de inzetwijzer.
Tessa wordt al ingezet door meer dan 100 zorgaanbieders, op basis van deze ervaringen is een inzetwijzer ontwikkeld die aangeeft bij welke zorgvragen Tessa kan helpen.
Een cognitieve beperking beschadigt het brein waardoor mensen vaak moeite krijgen met het nemen van initiatief, structuur en het geheugen. Tessa is een hulpmiddel om deze symptomen te verminderen en kan helpen bij de volgende zorgvragen:
- Ondervoeding / uitdroging
- Apathie
- Moeite met ADL
- Onrust en weerstand bij zorgmoment
- Dag- nacht ritme
- Incontinentie
- Persoonlijke verzorging
Inzet en kosten
- Tessa wordt succesvol ingezet binnen het zorgproces, via de zorgaanbieder.
- Er zijn geen kosten voor de gebruiker.
Werkt uw zorgverlener nog niet met Tessa? Neem vrijblijvend contact op met ons over de mogelijkheden.
Ondersteuning
Inmiddels is er al veel ervaring opgedaan met de inzet en uitrol van Tessa binnen zorginstellingen. Bij een nieuw eHealth product gaat dit vaak in een aantal fasen. In elke fase kunnen wij u passend ondersteunen zodat de inzet van Tessa zeker een succes wordt.
neem vrijblijvend contact op over de mogelijkheden
Hoe werkt Tessa?
1. Tessa is verbonden via eigen internet
- Tessa staat op een centrale plek in het huis van de bewoner.
- Tessa wordt doorgaans geleverd met internet
2. Via een web-app kan je Tessa instellen
- Je kunt als familielid, mantelzorger of zorgverlener met iedere smartphone, tablet of laptop met internet in de web-app komen. Je kan andere mensen ook uitnodigen om toegang te krijgen en je kan meerdere Tessa’s koppelen aan je account.
- Net zo eenvoudig als een agenda, schrijf je een berichtje en selecteer je het tijdstip wanneer Tessa het moet melden.
- Je kunt een berichtje inplannen op elk moment, vanaf elke locatie, wanneer het jou uitkomt. Je kan daarbij gebruik maken van beschikbare voorbeeld interacties.
3. Tessa spreekt de berichtjes uit op de ingestelde tijden
- Tessa haalt steeds het laatste dagprogamma op via het internet. Wanneer het tijd is, zal ze het berichtje uitspreken.
- Ze speelt altijd eerst een deuntje vooraf om de aandacht te trekken, vervolgens het tijdstip, en daarna volgt het berichtje.
- Tessa kan ook muziek afspelen
- Je kan Tessa ook een vraag laten stellen, hierna zal ze luisteren naar “ja” of “nee” als antwoord, en afhankelijk van de reactie kan Tessa weer opnieuw reageren. Je ziet het antwoord ook in de app.
- Je kan ook een vraag stellen aan Tessa. Tessa reageert dan met een vooringestelde reactie.
Functionaliteiten van Tessa:
- Spraak: Tessa spreekt alle berichtjes uit met een vriendelijke stem
- Spraakherkenning: wanneer je een vraag stelt via Tessa, luistert ze naar “ja” of “nee” en laat dit zien in de app. Je kan ook een scriptje instellen zodat Tessa op het antwoord reageert.
- Je kan een vraag stellen aan Tessa, bijvoorbeeld “hoe laat is het?”
- Tessa wordt geleverd met voorbeeld interacties die bij andere gebruikers goed werkten.
- Muziek: Tessa kan persoonlijke muziek afspelen op ingeplande momenten
neem vrijblijvend contact op over de mogelijkheden