Online Training - Gepersonaliseerde muziek aanbieden - Music & Memory
Reviews | Review toevoegen

Gepersonaliseerde muziek activeert het geheugen van mensen met dementie. Via deze training zet u binnen uw zorgorganisatie een succesvol muziekproject met iPods op.

Vraag vrijblijvend een offerte aan

| Meer

Over de stichting Music & Memory

Deze stichting traint instellingen om succesvol langlopende digitale muziekprojecten op te zetten als basisonderdeel van de zorg. Music & Memory is in 2010 in Amerika opgericht door Dan Cohen. In 2006 onstond zijn idee om zowel gebruikte als nieuwe iPods naar verpleeghuizen te brengen om bewoners te voorzien van gepersonaliseerde muziek. Hij meldde zich bij een lokaal verpleeghuis in New York en startte met het samenstellen van gepersonaliseerde afspeellijsten voor de bewoners. Zijn initiatief werd een groot succes en is een voorbeeld voor vele zorginstellingen in de VS. In april 2015 is de stichting Music & Memory NL opgericht.

Waarom en voor wie

Het dagelijks aanbieden van lievelingsmuziek vergroot het welzijn van bewoners. Mensen die dagelijks hun lievelingsmuziek aangeboden krijgen zijn doorgaans vrolijker, hebben meer plezier in contact en maken ook sneller contact. Ze hebben minder last van pijn, somberheid en ‘onbegrepen gedrag’. Favoriete muziek kan helpen beter in te slapen, minder te lopen of juist actiever te zijn. Op afdelingen waar persoonlijke muziek onderdeel uitmaakt van de zorg, is de sfeer meestal beter en meer ontspannen, de zorg houdt er meer rekening met de persoon die ze voor zich hebben, en er is vaak minder ziekteverzuim.

Familie en vrienden kunnen samen met de persoon met dementie muziek luisteren en op een simpele manier contact maken. Dagelijks persoonlijke muziek aanbieden is een sterk middel om het gebruik van vrijheidsbeperkende middelen (zoals anti psychotische medicatie) te verminderen. Music & Memory heeft rond de 3000 instellingen wereldwijd getraind en biedt praktische, realistische en realiseerbare adviezen.

De film ‘Alive Inside’

In april 2012 toonde het Rubin Museum of Art in New York een fragment uit de documentaire van Dan Cohen, getiteld Alive Inside: Een verhaal van de muziek en het geheugen. Dit fragment van Henry, een zorgafhankelijke oudere, laat zien wat het werk van Music & Memory inhoudt. Henry, een zeer in zichzelf gekeerde demente man, komt letterlijk weer ‘tot leven’ als hij een iPod krijgt aangereikt met daarop zijn favoriete liedjes van Cab Calloway. De clip werd een enorme hit en werd sindsdien meer dan 11 miljoen keer bekeken. Dit stimuleerde de bewustwording en enthousiaste belangstelling voor Music & Memory. In januari 2014 werd de documentaire Alive Inside vertoond op het Sundance Film Festival waar het de publieksprijs won.​

Inhoud

• Online training van een multidisciplinair team van medewerkers;
  • Een jaar coaching en begeleiding via mail en telefoon;
  • Een evaluatiebezoek wanneer het project loopt;
  • Toegang tot een online database met uiteenlopende materialen, zoals kant-en-klare brochures, interviewlijsten, hygiënerichtlijnen, posters, discussiegroepen gericht op specifieke doelgroepen en situaties, video’s, evaluatie-instrumenten;
  • Vermelding op de internationale website van Music & Memory;
  • In aanmerking komen voor donaties via Music & Memory.

Programma

• Online training op 3 verschillende dagen, 1,5 uur per dag;
  • Onbeperkt aantal deelnemers per locatie;
  • De training wordt meerdere keren per jaar gegeven en zorgmedewerkers kunnen herhaaldelijk deelnemen;
  • U kunt nieuwe medewerkers de kans bieden de training ook later in het jaar te volgen.

Praktische informatie

Voordat u met uw zorgorganisatie de training volgt ontvangt u een gids ter voorbereiding.
Benodigd zijn: muziekspelers (iPods) voor elke bewoner waarvoor persoonlijke muziek wordt samengesteld, koptelefoons, opladers, laptop en software. In de gids staat alle informatie die u nodig heeft voor de (eventuele) aanschaf hiervan. De Stichting Music & Memory kan daar mogelijk met donaties aan bijdragen. Het is ook mogelijk om samen met Dementie-winkel.nl de benodigde fondsen te werven

U stelt voordat de training start een multidisciplinair team samen die het project gaat opzetten, bestaande uit bijvoorbeeld: zorgmedewerkers, ict-medewerkers, managers, technisch ondersteunend personeel, psychologen, specialisten ouderengeneeskunde, sociaal agogen, diëtisten, PR-medewerkers, vrijwilligers, e.a. De ervaring leert dat dit van groot belang is voor (lange termijn) succes.

vraag vrijblijvend een offerte aan

Review toevoegen

Deze review wordt niet direct geplaatst omdat deze eerst moet worden goedgekeurd door een beheerder. Wanneer deze review goedgekeurd is zal hij verschijnen op deze pagina.